کل نماهای صفحه

۱۳۹۳ تیر ۱۷, سه‌شنبه

حلوا کاسه ای



حلوای کاسه یکی از حلواهای سنتی شیراز هست که از قدیم در تمام

جشن ها و عزاها و مراسم مذهبی استفاده میشده شاید الان کم رونق

شده باشه ولی هنوز کسانی هستند که در مراسم مذهبی باید این حلوا

سر سفره هاشون باشه .



قبل از شروع باید بگم که من این دستور رو از مجله 

خانواه سبز آشپزی برداشتم

اگر نحوه پخت با اونچه شیرازیهای عزیز درست میکنن فرق

میکنه خوشحال میشم نحوه پخت این حلوا رو بهم بگن

البته در توضیحاتشون نوشته بودن که به شکلهای مختلف 

این حلوا رو درست میکنن



با دیدن مواد اولیه این فکر به ذهن ادم میاد که این همون حلوای آرد برنج

هست ولی نوع پخت و مدت زمانش و نتیجه ای که حاصل میشه با حلوای

آرد برنج معمولی فرق می کنه .



حالا چرا اسمش حلوای کاسه هست؟ بعد از درست شدن این حلوا مقدار

کمی از اون را برمیداشتن و به قطر چند میل به اطراف و کف یک کاسه

کوچیک می کشیدن و حلوا شکل کاسه را به خودش میگرفت. 


(مثل تصویر بالا)



که توی مهمونیها برای هر نفر یکی از این 

کاسه ها در نظر میگرفتن...خیلی سخته ها؟ فکر کن؟؟؟

واسه هر کی بخوای جدا جدا توی کاسه رو حلوا بمالی

حالا درست کردنش هیچ شستن ظرفها رو بگوووووو

از شیرازیها بعیده...خخخخخ این تیکه شوخی بودا حالا شیرازیهای عزیز

نریزن سرم بهم بد و بیراه بگن...ولی با همین یه قلم 

درست کردن حلوا و نحوه ی سروِش ثابت شد هر چی جوک 

در مورد این بنده های خدا می سازن دروغ محضه.




مواد لازم:



آرد برنج    1 پیمانه

شکر    2 پیمانه


در قدیم دسرها خیلی شیرین استفاده میشدن این میزان شیرینی اش

خیلی زیاده من 1 پیمونه ریختم بازم شیرین بود به نظر من

با ذایقه خودتون میزونش کنین


آب   2 پیمانه

گلاب  1 پیمانه

زعفران دم کرده    نصف پیمانه 

روغن مایع نصف پیمانه

خلال پسته و بادام برای تزیین




طرز تهیه:



آرد برنج رو با حرارت کم تفت میدیم و قبل از اینکه تغییر

رنگ بده از روی حرارت بر میداریم





کمی که حرارتش رو از دست داد گلاب رو اضافه میکنیم





آب رو جوش میاریم و شکر رو بهش اضافه می کنیم

وقتی شکر در اب حل شدزعفرون رو بهش اضافه میکنیم

شعله رو کم میکنیم و بعد مخلود آرد برنج و گلاب رو به

مواد اضافه میکنیم و مرتب هم میزنیم تا

مواد جذب هم بشن





بعد روغن رو اضافه می کنیم و بازم هم میزنیم تا به خورد مواد بره

زمانی که حلوا شروع به جوشیدن کرد و وسط ظرف جمع شد

و از ظرف جدا شد حلوا آماده است





این حلوا رو میشه به شکلهای مختلف سرو کرد

مدل سنتی رو گفتم براتون عکسش هم اون بالا هست

میتونید توی کپسولهای کوچیک با ماسوره شکوفه بزنین و با 

خلال بادام و پسته تزیینش کنین

یا میتونین مثل من از این نونهای آماده استفاده کنین

یا نونهای تارتلت کوچولو درست کنین

و شکوفه بزنین داخلش..برای اون کشک بادمجون فینگرفودی

که درست کرده بودم خیلی از دوستان در مورد این نونها پرسیده بودن

من عکس بسته بندی شده اش رو میزارم ببینیند





این نونها در 2 نوع شور و شیرین توی مغازه های لوازم قنادی موجود هست


بعدش داخلشون شکوفه زدم و با خلال پسته تزیین کردم

نوش جون





نکات:



1- این حلوا اصلا امکان نداره خراب بشه  

اگر شل بود روی حرارت بذارینش به غلظت دلخواهتون میرسه 

اگر سفت شد با اضافه کردن گلاب میتونید درستش کنید 

اگر آخر کار دیدین کم شیرینه بهش شکر اضافه کنید 

با کمی گلاب و دوباره هم بزنید .


2- این حلوا بخاطر این نوع پخت کمی حالت کشدار پیدا می کنه.


3- این حلوا رو در ظرف در دار در یخچال میتونین نگه دارین


4- برای داخلش موقع پخت حلوا از خلال پسته و بادوم هم می تونین استفاده کنین 

۸ نظر:

  1. به به خیلی عالی شادی جون ،دست گلت درد نکنه و نوش جونتون .من خیلی آرد برنج دوست دارم و هر چیزی که باهاش درست می شه باید این حلوای ساده رو امتحان کنم . این حلوا یکم حالی مسقطی شل رو داره ؟ یا تو عکس این طوری به نظر می رسه که یه حالت شفاف داره ؟

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. از حلواهای معمولی کمی شل تر هست راحت میشه تو ماسوره ریخت و شکوفه زد تقریبا طعم شله زرد میده ...توی دستور پختش باید روغن رو اخر از همه بریزیم و هم بزنیم شفافیتش شاید برای همینه که روغن اخر اضافه میشه ...حلواش خیلی کشدار هست

      حذف
    2. خیلی ممنون از توضیحاتت عزیزم <3

      حذف
  2. شادی جونم عاااااااااااااالی بود

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. ای کاش اسمت رو می نوشتی عزیزم..ممنونم خوشحالم دوست داشتین

      حذف
  3. سلام خسته باشید ببخشید چندتا سوال داشتم من تازگی مث شما یه صفحه http://kitchennegar.blogspot.com/ زدم حالا بلد نیستم مث شما غذاها رو دسته بندی کنم
    و دوستام میگن نمیتونن نظرها شون بنویسن وهمه غذا ها پشت سر هم میاد مث مال شما نمیاد چرا ؟شرمنده این همه سوال !میشه لطف کنید و راهنماییم کنید مرسی

    پاسخحذف

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...