کل نماهای صفحه

۱۳۹۳ تیر ۱۲, پنجشنبه

آش رشته




کسی هست که از آش خوشش نیاد؟ عجب سوالی

خوب معلومه که هست...دختر یکی یه دونه من !!!!

برای همین من هیچوقت آش درست نمی کردم...ولی خوب خودم عاشقشم..مخصوصا ماه رمضون

و روزهای سرد سال خیلی میچسبه ..باید بگم

این اولین تجربه پخت آش من بود (البته به تنهایی)


و تجربه خوب و دلچسبی بود بخصوص که آشم حسابی لعاب دار و خوش اب و رنگ شد

مدتها بود تو فکر درست کردن اش بودم...به خیلی از وبلاگهای دوستای خوبم سر زدم

تقریبا همشون رو خوندم...و از نکاتی که نوشته بودن بهره بردم

توی مجلات اشپزی هم چند دستور اش رشته بود...خلاصه من کلی تحقیقات به عمل اوردم 

تا بتونم یه آش درست کنم که به قول معروف آب و دونش جدا نباشه




این رو هم بگم که من پر حبوبات دوست دارم چون هم خوشمزه میشه و هم اینکه 

حسابی لعاب پس میده..مامانم هم همیشه توی آش رشته انواع حبوبات رو می ریزه

چقدر حرف زدم بریم سر اصل مطلب..با این مقادیری که نوشتم من یه دیگ سایز متوسط ظروف 

تفلون آش بهم داد (سر پر) البته خود اش رو توی بزرگترین دیگی که داشتم پختم

بهتره ظرف آش بزرگ باشه تا حسابی مواد جا داشته باشن برای مانور دادن خخخخخ

جدای از شوخی ظرف که میخواید توش اش بپزید حتما سایزش بزرگ باشه




مواد لازم:



لوبیا سفید و لوبیا قرمز 1/2 پیمانه

نخود و لوبیا چیتی و عدس 1/2 پیمانه

ماش و لوبیا چشم بلبلی 1/3 پیمانه ( جز آش نیست ولی من میریزم..شما میتونین نریزین )

سبزی آش 500 گرم (گشنیز /جعفری/ اسفناج/ تره /شوید )

رشته آشی  1 بسته (همش مصرف نمیشه من نصف ریختم)

کشک ا شیشه کوچیک و یا بیشترش کنین  اگه دوست دارید

(بعضی ها هم دوست دارن رنگ آش سبز باقی بمونه و نمی ریزن)

سیر داغ  و پیاز داغ و نعنا داغ و کشک  برای تزئین

نمک و فلفل و زردچوبه به میزان لازم

آب قلم 2  لیتر 

(آب قلم خیلی خوشمزه میکنه آش رو میتونید نریزید و اب خالی استفاده کنین)

پیاز داغ  و سیر داغ برای داخل آش   نصف پیمانه

طرز تهیه:


حبوبات را از شب قبل با آب فراوان خیس کنید  

عدس رو حتما جدا خیس بدبد و جدا هم بپزید چون زودتر از سایر حبوبات پخته میشه

بقیه حبوبات را همراه آب قلم صاف شده و فلفل و زرد چوبه در قابلمه بزرگی ریخته

و روی حرارت قرار دهید .وقتی به جوش آمد  حرارت را کاملا ملایم کنید و 2 تا 3 ساعت 

 زمان بدید تا بپزند.ممکنه کمتر یا بیشتر طول بکشه چون کیفیت حبوبات با هم فرق میکنه

بعد عدس رو هم که پخته شده همراهش ابش به بقیه حبوبات اضافه کنین

من نمک رو اضافه نکردم چون کشک و رشته آشی شور هستن 

سر اخر چک کنید و اگه کم بود نمکش رو میزون کنین

سپس سبزی خرد شده و  پیاز داغ نگینی و سیر داغ

 رو هم اضافه کنید و هم بزنید و باز هم زمان بدید

 تا سبزی هم بپزه .





همه مواد را خوب چک کنید که پخته باشند

 بعد رشته ها را بشکنید  و در آش بریزید .

 از این مرحله به بعد دائم باید آش را هم بزنید تا جا بیفته و ته نگیره

کشک رو هم بجوشونیدو رشته ها که پخت به آش اضافه کنید

البته بعضی ها دوست ندارن که توش بریزن میتونین فقط برای تزیین استفاده کنین

 خوب هم بزنید تا به غلظت و قوام لازم برسه . 

وقتی رشته ها ریخته میشه باید خیلی مواظبش باشین چون زود ته می گیره

بعدش میتونید زیرش رو خاموش کنید و بزارید کمی خنک شه و به دلخواه تزیینش کنید

میتونید با نعنا داغ و سیر داغ و کشک و یا مایه ماکارونی  یا گردو تزینش کنین

من دیگه از بس گشنه ام بود همین طوری فوری یه چیزی ریختم رو اش 

تا زودی عکس بگیرم و سریع بخورم





حالا چند تا نکته رو بگم که هم توی پخت این بهش رسیدم و هم توی مجله ها و تجربیات دوستان 

توی وبلاگشون خوندم

اول اینکه سبزی حتما توش اسفناج داشته باشه..چون لعاب میده

عدس حتما جدا پخته بشه

وقتی اب آش کم میشه در طول پخت حــــــــتما اب جوش استفاده کنین و بهش اضافه کنین

قانونا وقتی رشته اش اضافه میشه 15 دقیقا بعد اش اماده است 

زیادی نزارید بمونه که رشته ها وا برن..و معمولا در این مرجله دیگه حسابی لعاب پس داده

اگه احیانا لعاب نداشت و ابکی بود میتونید 2 قاشق ارد رو با اب سرد مخلوط کیند 

و بعد به اش اضافه کنید تا غلیظ بشه

حواستون باشه اش بعد از سرد شدن خیلی غلیظ تر خواهد شد پس میزان اب رو

میزون در نظر بگیرین..

نوش جون 


با تشکر از دوستای خوبم  عارفه جون / پگاه جون / مریم بهادر بیگی عزیز

که برای درست کردن این اش به وبشون سر زدم

۴ نظر:

  1. به به عجب آشی شده ، دست گلت درد نکنه و نوش جونتون باشه .من که عاشقشم ،لطفا یه کاسه هم برای من بفرست .من آش رشته زیاد درست می کنم و شوهرم دوست داره .ولی تو ماه رمضون هنوز درست نکردم .ولی احتما این کار رو می کنم .

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. نوش جونتون عزیزم این بار ازش عکس هم بگیر بزار دوست دارم دستور شما رو هم بخونم...این جور غذاها رو هر چی تجربه بیشتر کسب کنی بهتره واسه همین من از تجربیات دوستان هم بهره بردم خصوصا که اولین بارم هم بود

      حذف
  2. اولین تجربه این باشه ، بعدیها چقدر خوشرنگ و لعاب تر میشه ، به به ، نوش جونتون ، عاشق ظرفت هم شدم شادی جان ، کاش عکس ظرف کاملت هم بود :)

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. ممنون رز عزیزم ما مونده تا مثل شما این کاره بشیم عزیزم...همیشه از وبلاگ شما کلی چیز یاد می گیرم.ظرفها هم قابل شما رو نداره ..ظروف سفالی هستن...حقیقتش اینا رو برای چیدن سفره هفت سین امسال خریده بودم یه کاسه بزرگ چین چینی هست همین که توی عکس هست و 6 تا هم کاسه کوچولو داره
      اون کاسه های گل گلی هم اگه مد نظرتونه 6 تا سوپ خوری رو دارم و 6 تا مربا خوری که زیرش یه سینی داره و هر کدوم 6 تا قاشق دارن همراه سرپوش...دیس کوچولوی همین رو هم دارم..قابلی هم نداره..البته خیلی هم ارزون خریدمشون :)

      حذف

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...