کل نماهای صفحه

۱۳۹۳ مرداد ۶, دوشنبه

کیک شیفون

                


من این کیک رو اردیبهشت ماه برای روز مادر درست کرده بودم و بردمش برای مامانم

خودم خیلی از درست کردن و تزیینش لذت بردم

امروز که روز عید فطر هست مناسب دیدم بنویسمش توی وبلاگ 

البته قبلا توی وبلاگ بلاگفا بود ولی امروز وارد بلاگ اسپات هم کردمش

عیدتون مبارک





مواد لازم برای یک عدد قالب گرد به قطر 25 سانتی متر و ارتفاع 7 سانتی متر:


( قالب کوچکتر باشد ، حتماً سرریز می شود  )

(قالب من 23 با ارتفاع 10 سانت بود)



تخم مرغ خنک: 6 عدد 

وانیل خالص یک پنسه 

شکر: یک و یک چهارم پیمانه 

شیر :سه چهارم پیمانه 

روغن مایع: سه چهارم پیمانه 

آرد قنادی :دو پیمانه 

بیکینگ پودر: 2 قاشق چای خوری زیاد سر صاف نباشد 

نمک یک پنسه  


مواد لازم برای گاناش:

خامه صبحانه 200 گرم   (یک پاکت خامه صورتی پگاه)  

شکلات سیاه یا شیری 200 گرم

(من از شکلات سیاه 70% استفاده کردم)



طرز تهیه:




 آرد و بیکینگ پودر و نمک رو سه بار با هم الک کنید


 سفیده ها رو با نوک قاشق کرم تار تار


(نبود هم اشکال نداره ولی حتما بعد از هم زدن بذارید توی یخچال)


خوب هم بزنید تا پفکی و سفید بشه



بعد نصف شکر رو به سفیده اضافه کنید و دوباره مخلوط کنید.


وقتی ظرف رو برگردوندید نباید سفیده بریزه






زرده ها و وانیل وباقیمانده ی شکر رو با هم هم بزنید


 تا کرم رنگ و کشدار شود


بعد شیر رو اضافه کنید و مخلوط کنید






آرد رو کم کم اضافه کنید و مخلوط کنید


خیلی سریع روغن رو به خورد آرد بدید و هم بزنید






همزن رو خاموش کنید و سفیده رو با لیسک به خورد خمیر بدید


کف قالب کاغذ روغنی بیاندازید ، سپس با مقدار کمی روغن چرب کنید 


(دیواره را کمتر چرب کنید تا کیک خوب بالا بیاید ) .


مایه در قالب بریزید و چند ضربه بزنید تا حبابهای هوا خارج شوند .






قالب مخصوص کیک  شیفون وسط سوراخ دار هست و دسته داره 


که کیک رو بعد از پخت توی قالب میزارن 


و بر میگردونن روی دسته ها تا خنک بشه...من این قالب رو پیدا نکردم 


از یه قالب وسط سوراخ دار ساده استفاده کردم



قالب درون فر از پیش گرم شده با حرارت 180 درجه سانتی گراد به مدت 


تقریبی 1 ساعت قرار بدبد


(همینجا اضافه کنم که فرها دمای متفاوتی دارن این مدت زمان تقریبی هست)


کیک زیاد پف می کند و رویش سرخ می شود ،.


 کیک را خیلی سریع با خلال چوبی بلند یا ابزار مخصوص امتحان کرده ،


 درب فر را ببندید  


  وقتی تصمیم گرفتید فر را خاموش کنید ،


 بگذارید کیک 5 دقیقه ی دیگر درون آن بماند و سپس آنرا خارج نمائید .


اینم بگم پف کیک بعد از سرد شدن تا حدودی کم میشه







اگر میخواهید کیک رو توی قالب بذارید تا سرد بشه باید 


قالب رو برعکس روی توری بذارید.چون بافت کیک نرم و پوکه ممکنه به 


زیرش سنگینی کنه و بافت پایین کیک نسبت به بالاش متفاوت بشه...



بافت این کیک جوریه که نیازی به شربت و خامه برای بینش نداره 


ولی اگر دوست داشتید میتونید استفاده کنید


من کیک رو از عرض به دو قسمت تقسیم کردم و روش


خامه / شکلات/ کشمش/موز  ریختم 






برای اینکه سطح کار کثیف نشه از چند تا 


کاغذ روغنی استفاده کردم بعد خامه کشی رو شروع کردم






و در نهایت کیکم رو با توت فرنگی و خلال پسته تزیین کردم 





امیدوارم مثل من از این کیک لذت ببرید

عیدتون هم مبارک 






برای تهیه رویه گاناش:

شکلاتها رو خرد کنید

(هرچقدر تکه های شکلات نازک تر باشه زودتر داخل خامه ذوب میشه)

خامه رو داخل یک قابلمه لعابی یا پیرکس بریزید و بگذارید 

رو حرارت ملایم و مدام هم بزنید تا خامه گرم بشه ولی جوش نیاد 


شکلات رو اضافه کنید و سریع هم بزنید

 تا شکلات با خامه کاملا مخلوط بشه.

گاناش رو از روی حرارت بردارید و به صورت داغ روی کیک بریزید.


هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...