کل نماهای صفحه

۱۳۹۳ آذر ۱۰, دوشنبه

مربای به


هوا که سرد میشه بساط ترشی انداختن و مربا پزون هم پهن میشه ..امسال اولین مربایی که پختم این مربای به بود




که خوشبختانه خیلی هم خوب در اومد و ازش راضی بودم ..نکته ای که باید رعایت کنیم توی پخت 

اینه که اگه ظرف مسی داریم حتما از اون استفاده کنیم که در خوش رنگ شدن مربا بسیار موثره 

اگه نداشتین از چدن یا ظروف لعابی استفاده کنین و باز هم اگه نبود از المینیومی و تفلون ولی خوش رنگ

شدنش رو من تضمین نمی کنم منتها خیلی ها توی ظروف غیر مسی هم پختن و مرباهای خوش رنگی

هم درست کردن...مربای به نگو لبو بگو بس که خوش رنگ در اومد :)))

اول از همه باید به های مناسب پخت مرا رو داشته باشیم زیاد وسواس نداشته باشن که بی لک و خوشگل باشه

چون قراره مربا بشن و اتفاقا هر چی کج و کوله تر بهتر :)))) به قول رشتی ها از به های بچمسته

استفاده کنین که نمی شه جلو مهمون گذاشت 



اینا رو اینجوری نبینین ها؟ برای عکاسی خوشگلاشو دست چین کردم :))))

من از نیم کیلو به استفاده کردم درشت بودن 2 تاش شد نیم کیلو :)))))))

به ها رو خوب میشوریم و پرزهاشو میگیریم و برش میدیم برشهاتون نه خیلی کلفت و نه خیلی نازک باشه

میتونین مثل سیب برش بدین اما به های من با وجودی که کج و کوله بودن ولی درشت بودن

مناسب سیبی برش زدن نبودن بنابراین من برشهای نگینی (از نگینی بزرگتر)بهشون زدم...اگه حوصله دارین

میتونین با کاتر گل یا قلب شکل قالب بزنین ولی اگه مثل من وروجکتون هی زیردست و پا میلوله

به همون برش زدن قانع باشین :))))))))))))

تخم هاش رو هم خارج کنین اما دور نریزین برای سرماخوردگی و سینه خیلی خوبه وقتی خیس میدی

با اب جوش ژله ای میشه و خوردنش درمان سینه درد وسرفه است ...میتوینن دونه هاشو خشک کنین و توی 

شیشه در بسته نگه دارین ودر مواقع لزوم ازش استفاده کنین..




بعد به ها ریختم توی ظرف مسی و روش تا جایی آب ریختم که روی به ها رو بپوشونه 

گذاشتم روی حرارت نسبتا ملایم با در بسته تا به جوش بیاد به جوش که اومد و اولین جبابهای جوش اومدن ظاهر شد 

شکر بهش اضافه کردم ...به ازای وزن به بهش شکر اضافه کنین من نیم کیلو به داشتم و نیم کیلو هم شکر ریختم




سه تا دونه هل هم با پوستش که روش رو کمی برش دادم بهشون اضافه کردم و در ظرف رو هم بستم

گذاشتم تا با حرارت نسبتا ملایم (نه خیلی کم) با هم بپزه ...حتما در ظرف رو ببندید ..

یه چند ساعتی طول می کشه ولی کم کم به ها تغییر رنگ میدن و قرمز خوش رنگ میشن



در اخر هم بهش کمی گلاب و اب نصف یک عدد لیمو ترش کوچیک رو اضافه کردم و وقتی چند تا جوش زد

از روی حرارت برداشتم و گذاشتم توی همون ظرف مسی کاملا خنک بشه ...وقتی خنک میشه 

آبش غلیظ تر میشه ...تقریبا یه 5 ساعتی برای نیم کیلو به که من استفاده کردم زمان برد




دیشب توی وبلاگ گیلدا جون دیدم توصیه کرده بودن که بعد از پخت توی شیشه ریختن

و درش رو محکم کردن  و شیشه رو وارونه یه چند ساعتی گذاشتن تا مطمین شن که کپک نمی زنه ...

دلیلش رو نمی دونم ولی از اونجایی که گیلدا جون بی دلیل چیزی رو توصیه نمی کنن حتما


من دستورشون رو دیر دیدم وگرنه اجراش میکردم .در هر صورت ضرری نداره شما حتما این کارو بکنین


بعدا نوشت : گیلدا جون لطف کردن دلیلش رو توی کامنتهای همین پست نوشتن در قسمت کامنتها می تونین بخونین.




یادم رفت بگم استفاده از گلاب سلیقه ای هست میتونین نریزین من یه قاشق سوپ خوری برای کمی عطرش 

استفاده کردم ...در نهایت هم روش رو با کمی خلال پسته تزیین کردم میتونین از کمی گردو 

استفاده کنین در هنگام سرو روش بپاشین و نوش جون کنین 

۱۵ نظر:

  1. شادی جون معرکه است فقط یه چیز جالب بهت بگم که منم تو همین ظرفی که عکس گرفتی از مربای بهم عکس گرفتم :))))) یعنی صبح یه ساعت دارم می خندم از این کار جفتمون :))))

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. جدی؟ میگم که تله پاتی داریم :)))))))))))))))))) نوش جون

      حذف
  2. بابا اینقدر ظرفهای مستون رو به رخ ما نکشییددددددددددد
    شادی جون خیلی خوشرنگ شده , و اینجور که من میبینم مثل هم کار کردیم , و فرق چندانی نمیبینم
    اتفاقا من اینبار تو تفلون درست کردم ببینم چی میشه , و دیدم همونجور خوب در اومد
    در مورد برگردوندن شیشه هم باید بگم وقتی این کار رو میکنی شربت جداره های خالی رو پر میکنه و بهتر وکم میشه
    چون مربا وقتی سرد میشه و داخل شیشه میریزی هیچ ضمانتی واسه واکم شدن نیست
    ولی وقتی داغ داغ میریزی به خاطر اون گرما هوا از بین میره و وکم میشه
    من تا به حال مرباهم با این روشها کپک نزده , حتا اگه آبدار باشه

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. بابا ظرف ما کجا ظرفهای خوشگل شما کجا ظرفشو از مامانم قرض کردم برای مربا پزون نداشتم ظرف مسی
      ولی تصمیمی برای پس دادش ندارم :))))))))))
      در مورد توضیحاتت ممنونم عزیزم به پست اضا فه می کنمش

      حذف
    2. ها ها , خوب کاری میکنی شادی جون , به قول مامانم ما دزدان محترم هستیم و تنها تفاوتمون اینه که از دیوار بالا نمیریم :)))))))))
      بابا نمیخواهد همه جا قید کنی , ول کن این مردم رووووووو :))))))))

      حذف
  3. به به ، عجب مربایی شده ، چه خوشرنگه . دست گلت درد نکنه .
    منم یه ظرف مسی به همین اندازه ی مال تو دارم که مامانم پارسال برام از ایران آورده . من امسال دوبار مربای به درست کردم که ازش راضی نبودم ، البته بدم نبود وخب کاملا تموم شده ولی مسئله نوع به اینجاست . مثلا مامان مثل تو هیچ وقت به رو پوست نمی گرفت که این اصلا به شکلین موندنش هم کمک می کنه ولی به های اینجا خیلی زود له می شند و پوستشون هم به اندازه ی گوشتش رنگ نمی گیره . حالا بازم به گرفتم ،این دفعه ببینم چیکار کنم درست بشه .

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. فکر کنم به های اونجا زیادی مرغوبه ارغوان جون :))))))
      فروشگاههای ایرانی اونجا نیست به های کج و کوله بخری؟؟ :))
      اره بعضی ها به رو پوست میگیرن فکر کنم برای مارمالاد بهتره پوستش گرفت بشه ولی من چون مصرفم بیشتر خوردن به جای قند و شکلات با چای هست
      ترجیح دادم با پوست بزارم ...البته مامانم هم هیچوقت پوستشو نمی گرفت فکر کنم بدون پوست امکان له شدنش بیشتره چون مدت زیای باید بجوشه

      حذف
    2. ارغوان جون اونها بدرد نمیخوره
      بغل شادی جون باید کج و کوله باشه :)))
      من هم اونها رو گرفتم زود له شد , با اینکه با پوست پختم ... فکر کنم اونها مال ترکیه هست
      این بود که وقتی دیدم خود آلمانی ها هم درختش رو دارن و میفروشن , ذوق مرگ شدم

      حذف
    3. حالا جالبه که به دارین گیلدا جون چون سالومه جون بهم گفتن اصلا البالو و به ندارن اونجا

      حذف
  4. شادی جون همه چی عالیی عزیزم مربای خوشرنگگ عکسهای قشنگ من کلی لذت بردم دوست جون با سلیقه ..........

    پاسخحذف
  5. شادی جان خیلی خوشرنگ شده ، به به ، از مرباهایی هست که من خیلی دوست دارم و با چائی میخورم ، خسته نباشی ، از تجربه ی گیلدا جان هم استفاده کردم ، همتون بیستین بابا ، بیسسسست :)))))

    پاسخحذف
  6. دوستان عوضش اینجا همه چیز هست انگار حوصله اش نیست

    پاسخحذف

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...