کل نماهای صفحه

۱۳۹۳ اردیبهشت ۱۴, یکشنبه

میرزاقاسمی




میرزا قاسمی یکی از غذاهای محلی شمال کشورمون، خصوصاً استانهای گیلان و مازندران است 

که توسط محمد قاسم خان والی (حاکم رشت در زمان ناصرالدین شاه) ابداع، مرسوم و به نام خودش نام گذاری شده.

 بادمجان کبابی، سیر کوبیده، گوجه و تخم مرغ  مواد اصلی این غذا رو تشکیل می دن

که در واقع ورژن اورجینال اون است ولی من امروز برای اولین بار با تغییراتی جزئی مثل اضافه کردن

 پیاز داغ, اون رودرست کردم که در زیر روش کارم رو توضیح می دم.






 پیشتر به عنوان غذای اصلی با برنج سرو میشد ولی امروزه بیشتر

به عنوان همراه با غذا در کنار برنج یا نان سرو می شود.

البته مردم شمال هنوزم با برنج و به عنوان غذای اصلی 

مصرفش میکنن

این میزان مواد برای 4 نفر کافی هست ولی من به اندازه 2 نفر درست کردم



مواد لازم:


  • بادمجان - نیم کیلو

  • گوجه فرنگی - 3عدد

  • سیرله شده - ۵ حبه

  • رب گوجه فرنگی (اختیاری) - ۱ قاشق سوپخوری

  • تخم مرغ - ۲عدد

  • نمک، فلفل ، زردچوبه و ادویه - به مقدار لازم

  • روغن - ۱/۲ پیمانه


دستور تهیه:



بادمجونها رو کبابی کنید
  1. بعدش اونا رو داغ داغ توی زیپ لاک یا کیسه پلاستیکی بزارین 

  2. و درش رو ببندین تا اون تو عرق کنه و بعد از سرد شدن به راحتی پوستش جدا 

  3. بشه


  1.  با گوشتکوب که بهتره برقی باشه ، آن را له می کنیم.
من در همین مرحله گوجه های پوست گرفته رو هم همراه بادمجون له کردم






پیاز رو خرد کرده و کمی تفت بدید نیازی نیست خیلی کریسپی بشه 

البته بازم میگم این خورش اصلا پیاز نداره من این بار 

خواستم امتحان کنم ببینم با پیاز چی میشه

  1.  سیر رنده شده را با نمک و زردچوبه بهش اضافه میکنیم و

  2. تفت میدیم تا طلایی بشه.

  3.  تخم مرغها را به آن اضافه کرده و آنقدر هم می زنیم تا مخلوط تخم مرغ و سیر به 

  4. قطعات نیم سانتی تبدیل شود. 


  1. بادمجان له شده  و گوجه های پوست گرفته 

  2. و خرد شده را بهش اضافه کرده و تفت میدیم  بعد با گذاشتن  در 

  3. پوش تابه ، بمدت ۱۵ دقیقه روی حرارت متوسط قرار می دهیم تا کاملا جا بیفتد.

  1.  مواد را کاملا هم زده و با پشت قاشق له می کنیم تا بادمجان

  2. و گوجه یکدست شود.

  3. رب و فلفل را اضافه می کنیم و مواد را ۱۰ دقیقه دیگر روی حرارت
قرار میدهیم تا کاملا جا بیفتد



نکته:

 من خودم ترجیح میدم این مدلی میرزا قاسمی درست کنم 

یعنی تخم مرغ روش مشخص نباشه ولی بعضی ها تخم مرغ هم جدا روش میزارن

اصلش اینه که تخم مرغ رو کامل توش می شکونن 

ولی بعضی ها جدا نیمرو درست می کنن و میزارن روش

بچه های من این مدلی دوست ندارن واسه همین من همیشه تخم مرغش 

رو به سیر تفت داده شده اضافه می کنم

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...