کل نماهای صفحه

۱۳۹۳ اردیبهشت ۲۷, شنبه

سیرقلیه




این خورش یکی از غذاهای خوشمزه شمالیه .

همه تو خونه ما دوستش دارن ..که از برگ سیر تازه تهیه میشه.




مواد لازم:

لپه                 ۱ پیمانه

برگ سیر          حدودا ۳ پیمانه



مرغ خورشی    به قطعات دلخواه

تخم مرغ          ۲ عدد

زعفران           به میزان لازم

 (برای عطر و زیبایی ظاهری بیشتر اگه نبود زردچوبه هم جواب میده)

نمک و فلفل    به میزان لازم


طرز پخت: 


لپه ها رو از شب قبل خیس کنید. مرغ رو با لپه

خیس خورده بذارید بپزه. (بعد از جوش اومدن کف روش رو بگیرین) 

در این مدت برگ سیرهای خرد شده رو در روغن سرخ کنید.

 دقت کنید که نسوزه و سیاه نشه.

(برگ سیر بعد از سرخ شدن حجمش خیلی کم میشه پس دوبرابر 

مقداری که در خورش نیاز هست رو سرخ میکنیم تا به مقدار مورد نظرمون برسه! )




   تخم مرغ زده شده رو که بهش نمک و زردچوبه اضافه کردید

 رو به سیرهای سرخ شده  اضافه کنید





نکته مهمش اینه که وقتی تخم مرغها رو میریزید روی برگ سیر 

باید اجازه بدید تا خودش رو کمی بگیره و بعد به هم بزنید




بعدش که به همش زدید از ماهیتابه درش بیارید و بزاریدش کنار

 تا وقتی مرغها پخت بهش اضافه کنید




بعد که مرغها تا حد زیادی پخت این سیر واویج رو بهش اضافه میکنیم

 و اجازه میدیم تا کاملا خورش جابیفته






: این غذا با سیر ترشی و ترب سفید (تورب!!!)………واااااااای معرکه ست. 

نووووش جونتون




 این غذا رو به جای مرغ باگوشت اردک و غاز 

هم درست میکنن که من اصلا دوست ندارمزبان   این خورش  بدون لپه هم درست میشه 

که من معمولا به خاطر دختر  بد غذا لپه نمیزنم.

 برگ سیر، یکی از سبزیهای شمال هست که درواقع برگ تازه سیر هست

 و ظاهری شبیه تره داره. توی رشت بصورت دسته ای فروخته میشه..

اینم عکسش





این روش طبخی هست که من درست می کنم اما بعضی ها تخم مرغ زده شده رو 

آخر کار روی خورش میریزن که در این صورت آب خورش 

خیلی کم میشه...دقت کنین که اگه به این روش درست کردین 

آب خورش زیادتر از حد معمول باشه که وقتی تخم مرغ میریزین توش 

آب غذا خشک نشه

۴ نظر:

  1. سلام شادی عزیز . خسته نباشید . یعنی خدا میدونه که گشت و گذار توی وب سایت شما برای من از هر تفریح دیگه ای لذت بخش تره. سالهاست که ایران زندگی نمیکنم و هر وقت هم که مییام ایران بندرت فرصت میشه رشت برم ودلم لک زده که برم بازار رشت قدم بزنم و ماهی و سیر و سبزی تازه بگیرم اینجا تقریبا همه چی بهم میرسه ولی خشکش , سیر هم که خودم توی حیاط کاشتم و خدا رو شکر همیشه دارم ولی واقعا غذا هام به خوش آب و رنگی غذاهای شما نمیشه . معلومه که خیلی هنرمندید و خیلی هم بامزه لذت میبرم از کامنت هائی که برای بقیه میذارید . خوش بحال خانواده و دوستاتون که کسی مثل شما رو در کنار خودشون دارن . زنده و سلامت باشید .

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. سلام عزیز مهربون ایکاش اسمتون رو برام مینوشتین
      خوشحالم که وبلاگم خوانندگان خوبی مثل شما داره عزیزم .
      نمی دونم اهل کجا هستین ولی امیدوارم این سری که ایران تشریف آوردین قسمت بشه به شهر زیبای ما هم سفر کنین و از بازار محلی رشت دیدن کنین
      موفق باشی گلم :*

      حذف
  2. سلام عزیزم , اسم من گیتی و متاسفانه خیلی کامپیوتر بازی بلد نیستم. دوست داشتم اسمم رو بذارم ولی نتونستم ((-: برای همین مجبور شدم ناشناس بفرستم. پدر و مادرم اهل رشت و خودم در تهران بدنیا اومدم و بزرگ شدم و تمام دوران کودکی و نوجوانی تابستونها رو در رشت می گذروندیم البته گاهی رشت و گاهی کوچصفهان و در حال حاضر انگلستان زندگی میکنم . من وبلاگ های زیادی رو نگاه میکنم ولی وبلاگ شما یه جور دیگه ای منو جذب کرده بوی آشنائی داره و ندیده میتونم بگم که خیلی دوستون دارم . انشاآالله ایندفعه که اومدم ایران حتما یه وقت درست و حسابی میذارم که بیام رشت و یه جورائی به امید خدا شما رو هم ببینم. روی ماهتون رو میبوسم . موفق باشید.

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. سلام عزیزم ممنونم از محبتتون خیلی لطف دارین.یه جورایی همشهری حساب میشیم دیگه
      امیدوارم در سفر بعدی به ایران بتونین یه سفر هم رشت تشریف بیارین عزیزم :*

      حذف

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...