کل نماهای صفحه

۱۳۹۳ شهریور ۲۰, پنجشنبه

بریوش سیب زمینی



تفاوت بریوش با نونهای دیگه وجود تخم مرغ و کره هستش برای همین بافت لطیف تر و غنی تری 

بهش میده و صد البته که خوشمزه هم هست ..این نونها اصالتا فرانسوی هستن و انواع مختلفی

هم دارن ولی توی همه اونا وجود تخم مرغ و کره ثابت هست

مواد لازم:


سیب زمینی  250 گرم

شیر  1/3   پیمانه

روغن زیتون  1 ق غ

ارد  3 و نیم پیمانه

مایه خمیر فوری  2 قاشق چای خوری

بهبود دهنده  1 ق چ  یا  1/8 قاشق چای خوری بکینگ پودر

نمک  نصف قاشق چای خوری

شکر  1 ق چ

تخم مرغ  1 عدد 

کره  50 گرم



براي رومال: 


تخم مرغ  1 عدد

کنجد  به میزان لازم





قبل از شروع بگم که به دلیل کیفیت مختلف سیب زمینی ما در ابتدای کار همه ارد رو مصرف نمی کنیم

1 پیمونه از ارد رو نگه می داریم تا بعدا در صورت لزوم به مواد اضافه بشه

نکته دوم اینکه من از خمیر مایه فوری استفاده کردم که میتونیم مستقیما به مواد اضافه کنیم 

و نیازی به عمل اومدن نداره ولی شما میتونین از خمیر مایه خشک هم استفاده کنین و به عمل بیارینش و بعد استفاده کنین

اما در این صورت دیگه باید شیر رو از دستور حذف کنین چون برای عمل اومدن خمیرمایه اب اضافه شده

به این صورت که يك سوم ليوان آب رو گرم كنيد. گرماش در حدي باشه كه وقتي انگشتتون رو 

توي آب فرو ميبريد انگشتتون رو نسوزونه  مرتب چك كنيد تا به دماي مناسب برسه

توجه داشته باشيد كه اگه خيلي گرم باشه مايه خمير رو ميكشه.

و اگه خيلي سرد باشه عمل نمياد و نونتون خوب پف نميكنه 

شكر و مايه خمير رو به آب اضافه كنيد . با قاشقي كه 

فلزي نيست (يا با انگشت) هم بزنيد و روش رو بپوشونيد

 به مدت ده دقيقه و نه بيشتر . وگرنه ترش میشه این توضیحات برای وقتی

هست که خمیر مایه فوری نیست اما طرز تهیه رو با خمیر مایه فوری 

نوشتم که ساده تره ولی نتیجه اش یکی می شه




طرزتهیه:


توی یه کاسه 2 و نیم پیمونه از آرد و نمک و خمیرمایه فوری و شکر و بهبود دهنده اگه ندارین بکینگ پودر 

رو با هم مخلوط کنین ..بعد هم کره مذاب و روغن زیتون و تخم مرغ رو اضافه می کنیم





سیب زمینی رو اب پز کنین و له کنین یا رنده ریز کنین بعد شیر رو بهش اضافه میکنیم تا به صورت پوره در بیاد

البته همونطور که گفتم اگه خمیر مایه تون باید عمل بیاد شیر باید حذف بشه





پوره سیب زمینی رو هم اضافه می کنیم و با مواد مخلوط میکنیم یه ظرف شیشه ای بزرگ رو چرب کنین

خمیر رو انتقال بدین به اون ظرف و خیلی خوب با هم ورز بدین این کار کمی زور بازو میخواد

ولی خمیر بازی لذت بخشه باید حسابی با هم ورز بدین و اگه نیاز بود اون یک پیمونه ارد که باقی مونده

رو اضافه کنین چون جنس سیب زمنی ها منفاوته و بعضی ها بعد از پخت کشدار و چسبنده میشن

بنابر این ارد باقی مونده کم کم اضافه میشه تا جایی که خمیر به دست نچسبه ...البته این رو هم بگم که 

خمیر کمی چسبنده هستش ولی با ورز دادن چسبندگیشو می گیریم نه با اضافه کردن ارد زیادی 

من تقریبا نزدیک نیم ساعت افتادم به جونش و مشت و مالش دادم

بعد از اون مدت به یه خمیر نرم و لطیف میرسین که توی همون کاسه شیشه ای چرب باید بمونه

و روش رو با سلفون بپوشونین و یه جای گرم بزارین یا پتو پیج کنین  و خمیر میره برای

استراحت اول / تقریبا 1/5 ساعت استراحت میکنه 

بعد از این مدت خمیر رو در میارین و پف کرده حسابی پفش رو با مشت میخوابونین 

و به 10 قسمت تقسیمش میکنیم و توی دست بقچه میکنیم گردالی و با فاصله می چینیم توی سینی 

که کاغذ روغنی انداختیم 



بعد از اینکه همه چونه ها رو اماده کردیم و چیدیم توی سینی این خوشگلا بازم باید استراحت کنن 

میرن برای استراحت دوم 15 دقیقه ای که اینبار باید با یه پارچه مرطوب روشون رو بپوشونین 

و بازم یه چای گرم بزارین تا دوباره استراحت کنن و بازم کمی پف کنن

این خوشمزه ها ادا اصول زیاد دارن و وقت گیر هستن ولی نتیجه کار همه خستگی رو از تنتون در میاره

بوی نون تازه که توی خونه می پیچه مستتون می کنه

خوب دیگه شازده ها وقت استراحت تمومه باید برین تو سونای خشک ولی قبلش کمی باید رومالتون کنم

که خوشگل موشگل از سونا بیاین بیرون ...برای این کار یه دونه تخم مرغ رو با چنگال هم بزنین

و دونه دونه با برس بکشین رو سر و صورت خوشگل خانوما که حسابی برنزه بشن بعد از پخت 




روش رو هم کنجد می پاشیم و میزاریمشون توی فری که از قبل گرم شده روی درجه 

190 درجه سانتی گراد تا زمانی که روشون طلایی خوش رنگ بشه ...من زمانش رو رو 25 دقیقه 

تنظیم کردم و بعد هم 5 دقیقه گریل رو روشن کردم تا روشون حسابی طلایی بشه

بعد از اینکه زمان پخت تموم شد بزارین روی توری تا خنک بشن و بعدش نوش جون کنین

آخ دلم خواست من با کره بادوم زمینی خوردمشون و بچه هام با کره و مربا

همسرم همینجوری خالی خالی چون واقعا خوشمزه است / اینجاشو یواش بخونین کسی نشنوه من موقع مشت و مال دادن

هی ناخنک هم میزدم و میخوردم همینجوری خام خام بس که خوشمزه است این نون




اگه چیزی از نون اضافه موند توی ظرف در بسته خارج از یخچال جای خنک نگه دارین و تا فرداش نوش جوش کنین

صد البته که نون تازه چیز دیگری است تو خونه ما یه شب و صبح دووم داشت و نمی دونم اگه بیشتر بمونه 

کیفیتش چطوری میشه ولی چون با این مقدار 10 تا دونه بدست میارین زیاد نخواهد موند

برای صبحونه های دورهمی روزهای تعطیل معرکه است این طور نیست؟




با یه کم مربا یا کره معرکه میشه نوش جون



۴ نظر:

  1. وای عجب عالی و هوس انگیز شده ،دست گلت درد نکنه .من عاشق پیچیدن بوی نون تازه تو خونه هستم .نوش جونتون باشه ،خیلی خوشمزه به نطر میاد . عکس آخری رو خیلی دوست می دارم

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. من تا به حال بریوش با سیب زمینی درست نکردم ،خیلی هم بافتش خوب شده .

      حذف
    2. ممنونم عزیزم لطف داری برای خودمم خیلی جالب بود البته دستوری که توی مجله داشتم هم با سیب زمینی بود برای همین اولش فکر میکردم همه بریوش ها با سیب زمینی هستن وقتی دیروز بهم گفتی نشنیدی بریوش سیب زمینی تعجب کردم

      حذف

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...