کل نماهای صفحه

۱۳۹۴ تیر ۲۰, شنبه

آش ترخون شیرازی



آش ترخون یه آش خوشمزه و معروف شیرازی هستش که مناسب ماه رمضون 

هم هست . من این آش رو از دستوری که توی مجله ساناز سانیا بود پختم.



موقعی که این آش رو می پختم نمی دونستم که این آش همون آش سبزی شیرازی هستش

فقط میدونستم یه اش شیرازی هست

 بعدش یادم اومد که گیلدا جون مدتی در شیراز زندگی کرده و چون این آش شیرازی 

هست حتما باید دستورش توی وبلاگش موجود باشه .این بود که رفتم و وبلاگش رو زیر 

رو کردم و دیدم بلــــــــــه این همون اش سبزی معروفه منتها توی دستوری که من داشتم 

چند تا چیز اضافه هم وجود داشت . وقتی فهمیدم این آش همون آشه یادم اومد که 

پگاه جون هم این آش رو درست کرده ..با دستوری تقریبا مشابه دستور گیلدا جون.






و اما توضیحاتی در مورد این اش بدم و اون این هست که این آش رو شیرازیهای عزیز 

برای صبحانه مصرف میکنن .پخت این آش از شب تا صبح طول می کشه و 

اشپز هم مرتبا این آش رو هم میزنه .و درست در هنگام صبح با طلوع آفتاب این 

آش قوام میاد و کشدار میشه.به صورت سنتی این آش با گوشت بز طبخ میشه 

و عطر و طعم بی نظیر ترخون خیلی این اش رو خوشمزه میکنه.

البته من از گوشت گوساله استفاده کردم .


تزیینش توسط دختر خونه انجام شده بنده حرفی برای گفتن ندارم :|

تو ذوق بچه نزدم که تشویق بشه . هی خوردیم و به به کردیم :| 

شما هم به به کنین بچه خوشحال شه :)))) حقیقت ماجرا اینه که بنده رو به موت شده بودم

در زمان پخت این آش که جریانش مفصله ولی فردا صبحش اول وقت رفتیم 

آزمایش دادیم و مشخص شده آهن خونمون به زیر خط فقر رسیده .

حالا ما موندیم و روزی 2 تا قرص فرفولیک


من دستوری رو که خودم از روش درست کردم مینویسم براتون .. من همه این مقادیر رو نصف کردم



مواد لازم:


ماهیچه گوساله (مکعبی خرد شده):  200 گرم

پیاز 4 قاچ شده : 1 عدد

هویج بدون پوست و مکعبی خرد شده : 1 عدد

ساقه کرفس (مکعبی خرد شده ) : 1 عدد

لوبیا چیتی : 200 گرم

عدس : 300 گرم

نمک و فلفل سیاه پودر شده: به میزان لازم

استاک گوشت : 1 لیتر

تره (پاک شده و خرد شده) : 500 گرم

ترخون تازه (پاک شده و خرد شده): 200 گرم 

برنج نیم دانه : 250 گرم

روغن مایع : به میزان لازم

پیاز خلالی خرد شده: 2 عدد 

سرکه سفید: به میزان لازم


در صورت عدم دسترسی به استاک گوشت به همون میزان آب به همراه 

یک عدد قرص عصاره گوشت استفاده کنین.



طرز تهیه:


حبوبات رو از شب قبل جداگانه بخیسونین و چند بار آبش رو عوض کنین

گوشت رو با پیاز و هویج و کرفس بپزین اول حرارت رو زیاد کنین تا جوش بیاد و بعد 

حرارت رو ملایم کنین تا گوشت کاملا بپزه بعد گوشت رو خارج کنین و وقتی خنک شد 

ریش ریش کنین. اب گوشت رو هم از صافی رد کنین و کنار بزارین.

لوبیا چیتی رو بپزین و عدس رو در 30 دقیقه آخر پخت لوبیا بهش اضافه کنین

در اواخر پخت حبوبات بهش نمک بزنین و بعد از پخت ابکش کنین.

در قابلمه ای حبوبات و استاک و تره و برنج رو با مقداری نمک و فلفل بریزین 

و روی حرارت بزارین تا به جوش بیاد و بعد حرارت رو ملایم کنین تا اش 

حدود یک ساعت بپزه.بعد از این مدت نیمی از مخلوط حبوبات رو با گوشتکوب برقی بکوبین 

و بعد به همراه گوشت و اب گوشت که کنار گذاشته بودین به قابلمه حاوی حبوبات منتقل کنین.

پیازهای خلالی خرد شده رو توی مقداری روغن کمی تفت بدید و به آش اضافه کنین

15 دقیقه آخر پخت آش ترخون رو اضافه میکنیم و میزاریم تا بپزه.

در هنگام سرو اش رو با پیاز داغ تزیین کنین .دخترم روش کمی کشک هم ریخت برای تزیین :)

این آش رو میتونین با سرکه سفید سرو کنین 




به خاطر تزیینش نمی خواستم اینو بنویسمش و بزارم توی وبلاگ ولی چون

خیلی خوشمزه اس و اینکه دل دختر خونه رو نشکونیم نوشتیمش :)


۴ نظر:

  1. منم تا به حال این آش سبزی رو نخوردم ولی کاملا مشخصه که خیلی خوشمزست ، باید امتحانش کنم ، هرچند که اینجا ترخون تازه نیست .
    دست مادر و دختر درد نکنه <3 نوش جونتون باشه

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. نوش جون عزیزم این سری اومدی ایران سبزی با خودت ببر فکر کنم خشک شده هم میشه توش ریخت کمی خیس بده قبلش یا اینکه سبزی رو فریز کن با خودت ببر

      حذف
  2. وای ی ی این اش خداست خداااااااااااااااااا
    به حدی لذیذ هست که آدم تا خودش امتحان نکنه , نمیتونه تصورش رو کنه
    کلا عشق چیزهایی هستم که اینجور تک باشه , مثل سبزی هاش که با اش های دیگه فرق داره
    نوش جونت شادی جون , و چه جالب بود موادی که خودت یادداشت کردی :)

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. اره دقیقا گیلدا جون سبزیهاش یه طعم خاصی به اش میده . جات خالی عزیزم

      حذف

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...